fbpx

Αρνητικός χώρος: εν τω μεταξύ

Αρνητικός χώρος: εν τω μεταξύ 1130 693 mdesigners
A yellow box with a yellow stilus inside of it. Used to create negative space


DESIGN


Αρνητικός χώρος: εν τω μεταξύ

Ας ξεκινήσουμε χωρίζοντας το χώρο μας σε αρνητικό και θετικό. Θετικό χώρο θεωρούμε το θέμα του εκάστοτε έργου. Τα σημεία και αντικείμενα εκείνα που βρίσκονται στο προσκήνιο.
Αρνητικό χώρο αποτελεί το κενό μεταξύ των αντικειμένων ή στοιχείων μίας σελίδας ή οθόνης.

Το Ying - Yang

Υπάρχει η παρεξηγημένη ιδέα πως ο χώρος αυτός πρέπει να είναι άσπρος -από την αγγλική του ονομασία white space. Η αλήθεια είναι πως ο χώρος αυτός μπορεί να έχει οποιοδήποτε χρώμα ή ακόμα και υφή. Τι είναι όμως αυτό που κάνει την ορθή χρήση του αρνητικού χώρου τόσο σημαντική στη γραφιστική – είτε πρόκειται για την ψηφιακή του μορφή στο web design είτε για την έντυπη;

Πρέπει να γίνει κατανοητό πως κανένα από τα δύο αυτά στοιχεία δεν υπάρχει χωρίς το άλλο. Είναι αλληλοσυμπληρούμενα. Όπως δεν υπάρχει η έννοια του φωτός χωρίς το σκοτάδι και vice versa. Έτσι δεν νοείται το προσκήνιο χωρίς το παρασκήνιο και θετικός χώρος χωρίς τον αρνητικό.

Αν έχετε ποτέ αναρωτηθεί για ποιό λόγο κάνουμε τόσο εκτενή χρήση του αρνητικού χώρου όταν σχεδιάζουμε, αυτό το άρθρο είναι για εσάς.

Negative space as seen in a graphic design book

"Δεν νοείται το προσκήνιο χωρίς το παρασκήνιο και θετικός χώρος χωρίς τον αρνητικό"

Αρνητικός χώρος και Web Design

Όταν σχεδιάζουμε ένα web site, στόχος μας είναι να “καθοδηγήσουμε” τον αναγνώστη. Να επικεντρωθεί η προσοχή του στο προσφερόμενο προϊόν ή υπηρεσία. Έτσι, η αρχιτεκτονική του site θα πρέπει να βοηθά τον αναγνώστη να διαβάσει τα κείμενα και να περιηγηθεί στις διάφορες σελίδες χωρίς περιττά στοιχεία που αποσπούν την προσοχή.  Σε συνδυασμό με τα δύο αυτά βασικά χαρακτηριστικά, θα πρέπει και το αισθητικό κομμάτι να είναι ανάλογης βαρύτητας.
Σε όλα τα παραπάνω εξαιρετικά σημαντικό ρόλο διαδραματίζει ο αρνητικός χώρος.

Ο χρόνος και η προσπάθεια είναι δύο ακόμα βασικοί παράγοντες που καθορίζουν το πόσο user – friendly είναι μια σελίδα. Και κατ’ επέκταση, πόσο και εάν θα κρατήσει το ενδιαφέρον του επισκέπτη.
Πόση ώρα χρειάζεται η κάθε σελίδα να φορτώσει πλήρως;
Πόση ώρα θα χρειαστεί ο επισκέπτης να βρει την πληροφορία που ψάχνει;
Ένα website γεμάτο με οπτικά στοιχεία – τυπογραφία, γραφιστικά στοιχεία, φωτογραφίες – είναι πιθανό να χρειάζεται περισσότερη ώρα για να φορτώσει πλήρως. Αλλά και να δυσκολεύει τον επισκέπτη να βρει πού ακριβώς είναι η πληροφορία, την οποία χρειάζεται.

Κατα το σχεδιασμό του website για το αρχιτεκτονικό γραφείο O3+ στόχος μας ήταν η λιτότητα. Το ενδιαφέρον του επισκέπτη έλκεται από τα 5 έργα που έχουν επιλεγεί ως featured ενώ ταυτόχρονα σημαντικό ρόλο διαδραματίζει και ο λευκός κύκλος – ένα από τα σημαντικότερα κομμάτια του branding της O3+, ο οποίος εμφανίζεται στα δεξιά της οθόνης. Είναι ένα διακοσμητικό στοιχείο που έχει προκύψει από το γράμμα Ο. Υπονοεί το αίσθημα της ολοκλήρωσης, της ομαδικότητας και της συνέχειας. Προσκαλεί τον θεατή να γίνει μέρος της πληρότητάς του.

A homepage with extensive use of negative space. MDesigners designed this for O3plus

Άλλο ένα εξαιρετικό παράδειγμα χρήσης του αρνητικού χώρου στο web design είναι το website της οδοντιάτρου Βάσω Παπαντωνίου, Dentalzografou.gr. Καθαρό από περιττά στοιχεία, το περιεχόμενό του website βοηθά το χρήστη να “διαβάζει” με μια γρήγορη ματιά τις σελίδες. Εφιστά την προσοχή σε αυτό που έχει περισσότερη σημασία: Τα ραντεβού στον οδοντίατρο πρέπει να εκλαμβάνονται ως μια μορφή περιποίησης του εαυτού, μια εγγύηση για ένα υπέροχο χαμόγελο και όχι σαν μια δυσάρεστη διαδικασία. Το χαμόγελό μας είναι κάτι που φοράμε καθημερινά, στο κάτω κάτω. Ας το φροντίσουμε ανάλογα!

Αρνητικός χώρος και έντυπο Design

Όσα αναφέραμε νωρίτερα ισχύουν – φυσικά – και για το έντυπο design. Ο αρνητικός χώρος δημιουργεί μια αρμονία ανάμεσα στα στοιχεία και βελτιστοποιεί την αναγνωσιμότητα του κειμένου ή της εικόνας.

Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα εκτενούς χρήσης του αρνητικού χώρου σε έντυπη μορφή αποτελεί το design του brochure για την Technohull. Στο συγκεκριμένο έργο, ο αρνητικός χώρος βοηθά τον αναγνώστη να επικεντρωθεί στα σημεία ενδιαφέροντος. Τα κενά που έχουν χρησιμοποιηθεί στα δεξιά και αριστερά των τυπογραφικών και φωτογραφικών στοιχείων διευκολύνουν τη διαδικασία επεξεργασίας της πληροφορίας.

A printed black and coloured brochure design by MDesigners for Technohull

Συνολικά, μπορούμε να πούμε πως ο αρνητικός χώρος είτε στην έντυπη είτε στην ψηφιακή μορφή του είναι μια διαφορετική μορφή δημιουργικότητας

Sources:

  1. R. Fawcett – Tang, D. Jury, “New Typographic Design”, London, Laurence King Publishing, 2007
  2. Framer, “Negative Space in Design: What it is and why it matters”, Framer, accessed September 28, 2021.
  3. UX Collective, “Negative Space in Web Design”, UX Collective, Apr 1, 2021, accessed Sep 19, 2021

Στην MDesigners πιστεύουμε στην ανοιχτή επικοινωνία μεταξύ των ενδιαφερομένων και των σχεδιαστών, με στόχο την υλοποίηση οπτικών ταυτοτήτων/εμπειριών που θα συγκινούν και θα εμπνέουν το κοινό τους.

Mdesigners-Logo

Είμαστε οι MDesigners. Ένα digital design & branding studio. Σκεφτόμαστε, σχεδιάζουμε και υλοποιούμε, σε δημιουργικό επίπεδο, projects όπως: η οπτική επικοινωνία ενός brand, η λειτουργικότητα μιας εφαρμογής, ενός website ή ενός λογισμικού προγράμματος.


Ενδιαφέρον;
Μοιράσου το άρθρο!

Κάθε μήνα στέλνουμε στο inbox σας ένα γράμμα γεμάτο έμπνευση

Επιλογές Απορρήτου

Μπορείτε να ορίσετε τις προτιμήσεις σας συγκατάθεσης και να προσδιορίσετε με ποιους τρόπους θέλετε να χρησιμοποιούνται τα δεδομένα σας σύμφωνα με τους παρακάτω σκοπούς. Μπορείτε να ορίσετε τις προτιμήσεις σας για εμάς, ανεξάρτητα από αυτές για τους τρίτους συνεργάτες μας. Κάθε σκοπός συνοδεύεται από μια περιγραφή, ώστε να γνωρίζετε με ποιους τρόπους χρησιμοποιούμε, εμείς και οι συνεργάτες μας, τα δεδομένα σας.

Για λόγους απόδοσης και ασφάλειας χρησιμοποιούμε το Cloudflare
ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ
Το Cloudflare χρησιμοποιεί τα cookies _cflb, _cf_bm και _cfduid για να μεγιστοποιήσει τους πόρους δικτύου, να διαχειριστεί την επισκεψιμότητα και να προστατεύσει τους ιστότοπους των πελατών μας από κακόβουλη επισκεψιμότητα.

 

Κάντε κλικ για να ενεργοποιήσετε / απενεργοποιήσετε το προσαρμοσμένο περιεχόμενο.

 

Κάντε κλικ για να ενεργοποιήσετε / απενεργοποιήσετε τον κώδικα παρακολούθησης του Google Analytics.
Το Google Analytics είναι ένα εργαλείο που βοηθά τους ιδιοκτήτες ιστοτόπου να μετρήσουν τον τρόπο αλληλεπίδρασης των χρηστών με το περιεχόμενο του ιστότοπου. Καθώς ένας χρήστης περιηγείται σε ιστοσελίδες, το Google Analytics παρέχει ετικέτες JavaScript (βιβλιοθήκες) για τους ιδιοκτήτες ιστοτόπων για την καταγραφή πληροφοριών σχετικά με τη σελίδα που έχει δει ο χρήστης, για παράδειγμα, η διεύθυνση URL της σελίδας. Οι βιβλιοθήκες JavaScript του Google Analytics χρησιμοποιούν τα cookies HTTP για να "θυμούνται" τι έχει κάνει ένας χρήστης σε προηγούμενες σελίδες / αλληλεπιδράσεις με τον ιστότοπο.

 

Κάντε κλικ για να ενεργοποιήσετε / απενεργοποιήσετε τις γραμματοσειρές Google.
Οι Γραμματοσειρές Google καταγράφουν αρχεία των CSS και των αιτημάτων αρχείων γραμματοσειράς και η πρόσβαση σε αυτά τα δεδομένα διατηρείται ασφαλής. Οι συνολικοί αριθμοί χρήσης παρακολουθούν πόσο δημοφιλείς οικογένειες γραμματοσειρών είναι και δημοσιεύονται στη σελίδα αναλυτικών στοιχείων. Χρησιμοποιούμε δεδομένα από τον ανιχνευτή ιστού της Google για να εντοπίσουμε ποιοι ιστότοποι χρησιμοποιούν γραμματοσειρές Google. Αυτά τα δεδομένα δημοσιεύονται και είναι προσβάσιμα στη βάση δεδομένων BigQuery της γραμματοσειράς Google. Για να μάθετε περισσότερα σχετικά με τις πληροφορίες που συλλέγει η Google και τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιείται και διασφαλίζεται, ανατρέξτε στην Πολιτική Απορρήτου της Google.

 

Κάντε κλικ για να ενεργοποιήσετε / απενεργοποιήσετε τους Χάρτες Google.
Για τους χρήστες του API Χάρτας Ενσωμάτωσης Χαρτών, η Google χρησιμοποιεί ανώνυμα cookies για να καθορίσει τον αριθμό μοναδικών χρηστών του API. Η Google συγκεντρώνει επίσης στατιστικά στοιχεία σχετικά με τους τύπους λειτουργιών που χρησιμοποιούνται από το προϊόν των Χαρτών.


Κάντε κλικ για να ενεργοποιήσετε / απενεργοποιήσετε τις ενσωματώσεις βίντεο.
Οι πάροχοι των βίντεο (π.χ. YouTube, Vimeo) μπορεί να συλλέγουν δεδομένα για τους χρήστες και να κάνουν καταγραφή πληροφοριών που βοηθά να μετρήσουν τον τρόπο αλληλεπίδρασης των χρηστών με το περιεχόμενο του ιστότοπου. Ενεργοποιώντας τις ενσωματώσεις βίντεο, αποδέχεστε τους όρους χρήσης που αναφέρει κάθε πάροχος στη στην πολιτική απορρήτου του.

Εμείς και οι συνεργάτες μας χρησιμοποιούμε τεχνολογίες, όπως cookies, και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως διευθύνσεις IP και αναγνωριστικά cookies, για να προσαρμόζουμε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο με βάση τα ενδιαφέροντά σας, για να μετρήσουμε την απόδοση των διαφημίσεων και του περιεχομένου και για να αποκτήσουμε εις βάθος γνώση του κοινού που είδε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο. Κάντε κλικ παρακάτω για να συμφωνήσετε με τη χρήση αυτής της τεχνολογίας και την επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων για αυτούς τους σκοπούς. Μπορείτε να αλλάξετε γνώμη και να αλλάξετε τις επιλογές της συγκατάθεσής σας ανά πάσα στιγμή επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο.